Za SPŠ Trutnov se soutěže zúčastnilo družstvo ve složení Jan Šturm a Jan Záruba, oba z 2. ročníku oboru Slaboproudá elektrotechnika.
Polotovary pro výrobu většiny dílů a následnou stavbu Stirlingova motoru obdrželi zájemci o tuto soutěž již před předkolem soutěže, které proběhlo v dubnu 2017. V rámci tohoto konzultačního setkání bylo možné řadu nápadů na vylepšení motoru ještě realizovat.
Soutěžilo se ve 3 kategoriích:
- otáčky motoru
- technické vylepšení
- design
Ve finálním kole se hodnotilo 18 různých konstrukcí Stirlingova motoru. Družstvo naší školy obsadilo v kategorii technického vylepšení hezké 3. místo, konkrétně za realizaci tepelné izolace mezi „studenou deskou a horkým spodním válcem motoru“.


Stirlingův motor je tepelný stroj pracující s cyklickým stlačováním a expanzí vzduchu nebo jiného pracovního plynu. Stlačováním při nízké teplotě pracovního plynu a expanzí při vysoké teplotě pracovního plynu probíhá transformace tepelné energie na mechanickou práci. Jde o motor s uzavřeným oběhem, s regenerativním ohřevem a se stálou náplní pracovního plynu. Uzavřený pracovní cyklus je definován jako termodynamický systém, ve kterém se s okolím nevyměňuje pracovní plyn, ale jen tepelná energie. Výměna tepla s okolím probíhá přes tepelné výměníky ohřívače a chladiče. Regenerátor je tepelný výměník, který uschovává tepelnou energii v době mezi expanzí a kompresí pracovního plynu. Regenerátor odlišuje Stirlingův motor od ostatních horkovzdušných motorů. O vznik motoru se zasloužil v roce 1816 skotský vynálezce Robert Stirling.
Zdroj: Wikipedia
Pravidla soutěže:
Soutěžící si z obdržených dílů vyrobí Stirlingův motorek. Některé součásti musí být obrobeny do konečné podoby. Kterákoliv z nich může být nahrazena jinou - vlastní. Musí být zachovány pouze dva parametry: Průměr komory D = 100 +/- 2 mm a výška komory H = 64 +/- 2 mm. To je zaručeno běžnou plechovkou od konzervy. Základním kritériem při hodnocení jsou otáčky motoru. Budou měřeny otáčkoměrem Vernier při stálém plameni plynového hořáku (1 litr plynu za 40 s). Při vlastní soutěži budou motorky postupně postaveny nad plamen. Po zahřátí a rozběhu (doba 90 s - pro všechny stejná) budou měřeny otáčky po dobu 90 s. Nejvyšší otáčky budou zaznamenány. Dále během soutěže budou ohodnoceny provedení a vzhled motorku (design) a také technické vylepšení, které student navrhne a vyrobí.