Novinky - Blog

čtvrtek, 08 únor 2024 16:43

Postup do celostátního kola Mediální olympiády ‑ sen, nebo realita?

Slovo dalo slovo a my se v lednu přihlásili do středoškolské soutěže v mediální gramotnosti s názvem Mediální olympiáda 2024. V loňském roce proběhl její 1. ročník jako pilotní pouze v Moravskoslezském kraji a letos tedy poprvé v celé republice.

Chtěli jsme získat srovnání, jak je na tom naše škola v rámci celé republiky, jelikož na dotaz: „Věříte si, že odoláte manipulacím a dokážete rozklíčovat argumentační fauly a dezinformace?“ odpovídají všichni studenti v republice stejně: „Ano, jasně.“

Zaujalo nás, že organizátory této soutěže jsou: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, Ostravská univerzita, Univerzita Palackého Olomouc, Akademie ČTK, Wikimedia CZ.

Potěšilo nás, že záštitu nad ní převzali: Prezident ČR Petr Pavel, ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová, rektor Ostravské univerzity Petr Kopecký, MŠMT ČR a Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.

Oslovilo nás, že se mediálním partnerem stala Česká televize a ostatními partnery např. SCIO, Ecomail, Nadační fond nezávislé žurnalistiky, Čeští elfové, Svět techniky Ostrava a další.

Zbýval jen poslední krok k činu!

Sestavili jsme tedy tři soutěžní tříčlenné týmy ze 2.a 3. ročníku oboru Slaboproudá elektrotechnika a zúčastnili se 1. kola, které proběhlo 24. 1. 2024 online přímo u nás ve škole. Výsledky jsme obdrželi 29. 1. 2024 a čekal na nás pořádný šok! Jeden z našich soutěžních týmů vyhrál 1. místo v našem kraji, a tudíž postupuje do celorepublikového finále, které proběhne živě 26. a 27. 3. 2024 přímo v Campusu Ostravské univerzity.

Tak nám držte pěsti, ať se nám podaří ukázat všechny naše kvality, obstát se ctí a třebas i vyhrát!

A na závěr reakce vítězného týmu ve složení: Tomáš Illner, Milan Štencl, Jakub Kubík na průběh 1. kola soutěže: „Líbilo se nám, jak byla olympiáda omezená časem 30 minut na 40 otázek, protože to poté byla i výzva na volbu naší strategie. Přišlo nám také spravedlivé, že bylo více typů otázek (myslíme tím, že to člověk mohl vědět, i když nemá tak velký přehled o tématu). Jako tým jsme ze začátku jeli otázku po otázce, ale poté jsme si uvědomili, že nejlepší taktikou je dělat otázky za nejvíce bodů a následně ostatní. Mezi nejjednodušší otázky bychom mohli zařadit např. poznat, co bylo na obrázcích upravené a v čem se liší od pravdy. I kdybychom nevyhráli, tak bychom byli vděční za možnost účasti, protože věříme, že jen samotné školní kolo bylo jeho otázkami zajímavé a mohlo by být pro mnohé důvodem se více zajímat o dezinformace a dění okolo nás.“